Categorieëen

Onderhoud van lijsten, inlijstnormen en conservering

Fit en fris op hoge leeftijd - met de juiste beeldverzorging.

De aanschaf van een lijst is gebaseerd op verschillende intenties en motivaties. Veel mensen zien het frame als een soort decoratief element waarin het beeldeffect extra wordt onderstreept en dat het zich gemakkelijk kan aanpassen aan een smaakvol interieurontwerp. Het ongelooflijk rijke kleuren- en formaatpalet en de veelzijdigheid van de profieloppervlakken spreken er in de eerste plaats voor. Sommigen vermoeden ook de waardestijging van een persoonlijk of kostbaar werk in een geschikte lijst.

Weer anderen willen het beeld beschermen tegen invloeden van buitenaf zoals vuil en stof en - niet te vergeten in een lade - gewoon op de muur presenteren. Er zijn vele redenen om een foto of beeld in te lijsten. De technische normen zijn verbeterd, innovatieve mogelijkheden en procedures zijn ontwikkeld. We willen u graag kennis laten maken met de effecten van het inlijsten, u wijzen op bepaalde normen en u enkele nuttige tips geven over het onderhoud van het frame.

Het opstellen van normen in het verleden en tegenwoordig

Vroeger was alles beter? Zeker niet op het gebied van de productie van lijsten. Vroeger was de bescherming en het behoud van een foto veel minder belangrijk dan nu. Dit was ongetwijfeld te wijten aan een gebrek aan kennis en een gebrek aan belangstelling voor onderzoek. Tot eind jaren tachtig werd bijvoorbeeld nog steeds lignine - dat wil zeggen zure passe-partouts - gebruikt en werd het grijze karton bestaande uit oud papier en cellulose als achterwand gebruikt. Materialen maakten destijds deel uit van het concept van museumkwaliteit, ze waren duur, te duur om te produceren en werden over het algemeen niet als standaard beschouwd. De wetenschappelijke bevindingen op het gebied van Conserverende inlijsting is tegenwoordig nog jong, maar bij de productie van fotolijsten wordt nog steeds rekening gehouden met verschillende beschermende functies, zoals het gebruik van speciaal glas met UV-bescherming, zuurvrije passe-partouts, papieren inzetstukken, achterwanden en kleefstoffen.

Zelfs het kleinste detail kan het effect van het beeld in het eindresultaat beïnvloeden. Dit begint met de framemaat, de kleur, de profieldikte en de keuze van de passe-partout en gaat verder met bepaalde beschermende eigenschappen die ook op lange termijn nuttig zijn.

Dit schaadt onze foto's of beelden

Hoewel ze vaak onopgemerkt blijven, zijn de beelden of fotos onderworpen aan voortdurende fysische en chemische processen die de organische stof aanzienlijk kunnen beïnvloeden en veranderen. Het proces van het verspreiden van vocht door de achtergronden en passepartouts zorgt ervoor dat onzuiverheden in en uit de achtergronden worden gespoeld. Het bovengenoemde zuur versnelt het verouderings- en ontbindingsproces onder invloed van licht en zuurstof. Zelfs de kleinste insecten en houtongedierte moeten in aanmerking worden genomen, want ook zij vinden steeds weer hun weg naar het binnenste van het beeld. Ook onjuist transport en opslag kan aanzienlijke schade aan kunstwerken veroorzaken.

Het volgt: Men hoeft niet noodzakelijkerwijs de duurste beeld of fotolijst aan te schaffen, maar men moet bij de keuze van de lijst rekening houden met een hoogwaardige en evenwichtige verwerking en de materialen en productieprocessen in vraag stellen.

Optimale voorwaarden voor een succesvolle inlijsting

Om het behoud van waarde en bescherming te bevorderen, kan men zich enkele eenvoudige regels herinneren: Let er bij het inlijsten op dat alle gebruikte materialen zonder restanten kunnen worden verwijderd - dit geldt voor profielstroken, clips, oogjes en lijmen. Geen enkel materiaal mag de aankoop van het eigenlijke kunstwerk veranderen of er rechtstreeks contact mee hebben.Bij passe-partout inzetstukken, achterwanden en ophangbevestigingen moet rekening worden gehouden met een zorgvuldige, zachte verwerking en een professionele behandeling. Gebruik alleen gebufferde, zuurvrije dozen, papier, inserts en achtergronden en wees voorzichtig door te investeren in het inlijsten met UV-beschermingsglas. Een ander punt waarover niet altijd gemakkelijk overeenstemming te bereiken is, is de stofdichte omlijsting. Denk aan een extra verlijming van het glas op de achterwand.

Papier - gevoelig materiaal

Een conserverende inlijsting worden vooral aanbevolen voor papierwerk, omdat dit materiaal bijzonder delicaat is en gevoelig voor licht, vocht en vuil. Met behulp van passepartouts heeft u verschillende mogelijkheden om een foto of beeld effectief en beschermend in te lijsten. Als u meerdere passe-partouts boven elkaar kiest, bevestigt u uw foto of beeld op de achterwand, waarbij de passe-partout een omsluitende werking heeft, of helemaal geen passe-partout, waarbij extra afstandhouders in de lijst essentieel zijn om de afstand tussen de foto of beeld en het glas te waarborgen.

De uitvinding van papier in China

Hoewel er opgravingen uit China dateren uit ongeveer 140 voor Christus, wordt de uitvinding van papier toegeschreven aan Ts'ai Lun, die rond 105 na Chr. een ambtenaar van het Chinese keizerlijke hof van het ministerie van Instrumenten- en Wapenproductie was en voor het eerst het proces van het bekend maken van papier tegenwoordig beschrijft.

Regels voor originelen

Wees niet bang voor de juiste verzorging van de lijstjes. Het klinkt op het eerste gezicht ingewikkeld, maar de natuurlijke processen zijn allemaal verklaarbaar en kunnen met de juiste behandeling grotendeels worden vermeden. Lees hier enkele tips en trucs:

  • Raak nooit een origineel op papier aan met vuile of crèmekleurige handen
  • Let erop dat u het papier niet buigt bij het inlijsten
  • Gebruik zuurvrije papieren inzetstukken
  • Vertrouw op passepartouts in museumkwaliteit
  • Vermijd het knippen van originelen om waardeverlies te voorkomen
  • Gebruik geen acrylglas voor pastels en houtskooltekeningen, omdat het elektrostatisch geladen is en kleurdeeltjes aantrekt, d.w.z. het trekt het uit het kunstwerk
  • Houd altijd een zekere afstand tussen de afbeelding en het glas
  • Originelen in een stevige verpakking voor transport
  • Let altijd op de vochtigheid, temperatuur, zonlicht en andere externe invloeden (zoals rook) in de directe omgeving van het kunstwerk