Categorieëen

Glassoorten voor lijsten
Welk beeldglas is geschikt voor mij en mijn beeld of foto?

Als u besluit om een beeld, een schilderij, een foto of een ander object in een lijst in te lijsten, rijst al snel de vraag naar het juiste fotoglas. Omdat glas niet hetzelfde is als glas en de verschillen in effect, kwaliteit en conserveringseigenschappen zijn even groot als die in prijs. Of u nu aanzienlijk meer geld moet uitgeven aan een museumglas of dat gewoon normaal glas niet voldoende is, wij geven u graag een overzicht van deze en andere aspecten van de keuze van het juiste beeldglas.

Als persoonlijke samenvatting van het volgende artikel kan men zeker als aanbeveling zeggen dat gewoon normaal glas in de meeste gevallen en voor de meest voorkomende behoeften perfect voldoet. Eenvoudig antireflecterend glas kan een optie zijn, maar heeft ook nadelen. Bij blootstelling aan direct zonlicht moet u wel kiezen voor een (antireflecterend) acrylglas of beter een UV-museumglas om het beeld te beschermen tegen vervagen en vooral om een perfect en bijna verblindingsvrij plezier aan het beeld met museumglas te bereiken.

Waarom een glas in een fotolijstje gebruiken?

Gesneden glas beschermt tegen

Glaswerk is al zo vanzelfsprekend in beeld of fotolijstjes dat de meeste mensen zeker nog niet serieus hebben nagedacht over waarom dit glas wordt gebruikt en welke toegevoegde waarde het biedt.

Glas voldoet in eerste instantie aan een zeer handig doel: Het voorkomt eenvoudigweg dat het beeld aan de voorkant uit het lijstje valt. Met name vlakke foto's, prints en tekeningen zouden niet in de lijst passen zonder de volledige contactdruk tussen de ruit en de achterwand. Zeer kleine beeldformaten zijn misschien nog steeds een uitzondering, maar bij toenemende beeldgrootte is de enige contactdruk van het lijstprofiel niet meer voldoende voor de fixatie. De vouwbreedte van het profiel, waarvan het glas, de afbeelding en de achterwand in de lijst worden gehouden, bedraagt slechts ca. 0,5-0,7 cm. Beelden die gedrukt, getekend of geschilderd zijn op papier en collages zijn bijna zonder uitzondering ingelijst achter glas.

Olie- en acrylschilderijen op gespannen doek of houten panelen en moderne Alu-Dibond schilderijen hebben geen glas nodig, domdat ze al zeer vormstabiel zijn en al een zekere oppervlaktebescherming hebben. Hier is een leeg frame zonder glas en zonder achterwand voldoende. Musea maken graag een uitzondering op deze regel, omdat het waardevolle en oude kunstwerken zijn die beschermd moeten worden tegen contact en schade door bezoekers.

Een ander voordeel van het beeldglas is dat het beeld beschermd is tegen fysieke omgevingsinvloeden en schade zoals klappen, vocht, insecten en vuil. Hoogwaardige beeldglazen bieden nog meer: ze beschermen tegen UV-stralen die het beeld na verloop van tijd vervagen, ze verminderen hinderlijke reflecties van lichtbronnen en er zijn licht- en breukvaste acrylglazen die vaak worden gebruikt in grote formaten en in openbare gelegenheden.

Terug naar boven

Normaal glas of glanzend helder glas

Een conventioneel glas, zoals voornamelijk gebruikt voor de conventionele enkele beglazing van ramen, is de standaard voor de meeste lijsten. Bij direct licht weerkaatst het vrij sterk en daarom wordt het ook wel eens glanzend glas genoemd. Normaal glas is meestal ongeveer 2 mm dik. Goedkoop glas uit het Verre Oosten kan iets dunner zijn, duurdere premium beeld of fotolijsten worden gemaakt met dikkere ruiten van 2,4-3 mm. Dikkere ruiten zien er natuurlijk waardevoller uit en zijn ook stabieler, vooral bij grote formaten. Maar omdat glas een vrij hoog gewicht van ongeveer 5 kg per m² heeft, worden vooral grote lijsten met dik glas al snel behoorlijk zwaar.

Voordelen normaal glas

  • goedkoop
  • krasbestendig

Nadelen normaal glas

  • spiegelend
  • risico op breuk
  • geen UV-bescherming
  • hoog gewicht in grote formaten

Terug naar boven

Verschil groen glas en wit glas

Gewoon normaal glas heeft een lichte groene kleur, die vooral aan de snijrand goed te zien is. Deze verkleuring is te wijten aan het ijzeroxidegehalte in het glas. Natuurlijk vervormt de lichte groene tint ook de kleuren van het beeld, vooral op witte oppervlakken. Het middel is een wit glas van hogere kwaliteit, dat zijn naam draagt vanwege de kleurneutrale productie. Vergeleken met normaal glas heeft wit glas een lager ijzeroxidegehalte en ziet het er wit uit in plaats van groen. Daarom is wit glas zeker de moeite van het overleg waard, vooral bij heldere beeldmotieven, omdat het een onvervalste kleurweergave mogelijk maakt.

Snijkant groen glas
Snijkant wit glas

Verschil tussen floatglas en machineglas

In tegenstelling tot machineglas is floatglas van een veel hogere kwaliteit en vertoont het geen storende onregelmatigheden in het glas. De term "float" komt uit het Engels en betekent "flowing", wat verwijst naar het productieproces. Floatglas wordt geproduceerd als vlakglas in een stromingsproces. Hierbij wordt het 1.100 °C verhitte viskeuze glas continu in een langwerpig bad van vloeibaar tin gegoten. Het lichtere glas drijft in dit bad en verspreidt zich gelijkmatig. De oppervlaktespanning van het blik geeft het glas een zeer glad en homogeen oppervlak. Het koelglas wordt continu uit het blikken bad getrokken en gaat door een koeloven waarin het wordt afgekoeld. Door het ijzeroxide dat erin zit, lijkt het glas licht groenig.

Een gunstigere optie is het machineglas, dat niet wordt getransporteerd maar gewalst. Het optische effect lijdt er echter onder, omdat op dit glas golvende structuren te zien zijn. Dergelijke onregelmatigheden zijn soms te zien op oude ruiten. Voor het inlijsten wordt daarom de hogere kwaliteit floatglas aanbevolen en is, met uitzondering van enkele importramen uit het Verre Oosten, eigenlijk standaard in de fotolijstindustrie.

Terug naar boven

Antireflecterend glas

Normaal glas (li) vs. ntireflecterend glas (re)

Antireflecterend glas kan een goede keuze zijn als uw beeld open staat aan meerdere of sterke lichtbronnen en u hinderlijke reflecties wilt verminderen. Het oppervlak van het antireflecterende glas wordt met behulp van een speciaal etsprocédé micro-geruwd. Het matte oppervlak verstrooit het invallende licht en vermindert zo de directe reflecties. Dit maakt reflecties diffuus en minder storend. Dit glas is echter niet volledig reflectievrij. Overigens is antireflecterend glas ook verkrijgbaar als breukvast en lichtgewicht acrylglas.

Antireflecterend glas is daarom mat en minder glanzend dan normaal glas, maar dit heeft ook een licht effect op de kleurenschittering. De optische intensiteit van de kleuren valt ook betroffen van de matten van het glas. Bovendien moet antireflecterend glas altijd direct op het beeld liggen, want met dit matglas wordt het zicht steeds bewolkter en melkachtig met toenemende afstand tot het beeld. Daarom is eenvoudig antireflecterend glas ook niet geschikt voor lijsten met afstandsstroken of passe-partouts en wordt daar ook niet aangeboden. In deze gevallen is zogenaamd interferentie-optisch antireflecterend museumglas een alternatief. Hoewel het aanzienlijk duurder is dan matte antireflecterende beglazing, is het veel minder reflecterend, zien de kleuren er veel briljanter uit en biedt het ook UV-bescherming.

Voordelen antireflecterend glas

  • relatief goedkoop
  • krasbestendig
  • vermindering van reflecties

Nadelen antireflecterend glas

  • mat oppervlak
  • lage kleurvervorming
  • niet geschikt voor passepartouts en afstandsframes
  • hoog gewicht in grote formaten
  • risico op breuk
  • geen UV-bescherming
  • hoog gewicht in grote formaten

Terug naar boven

Museumsglas

De veelgebruikte term museumglas is ingeburgerd geraakt omdat "museum" intuïtief wordt geassocieerd met hoge en conservatieve kwaliteitseisen. Dit is interferentie-optisch antireflecterend beeldglas, dat in verschillende UV-beschermingsvarianten wordt aangeboden. Met een museumglas reduceert u storende lichtreflecties tot het werkelijke minimum van ca. 1%. Standaard glas reflecteert invallend licht in vergelijking met ca. 10%. Dit verschil is echt belangrijk en als u eenmaal bekend bent met museumglas, wilt u niet meer echt gewoon glas gebruiken voor uw lijstjes.

Maar wat is het verschil tussen niet-verblindend museumglas en gewoon antireflecterend glas? Normaal antireflecterend glas heeft een fijn gematteerd oppervlak dat het invallende licht verstrooit en zo directe reflecties vermindert. Museumglas daarentegen heeft een extreem krasbestendige optische interferentiecoating die invallende lichtgolven filtert en neutraliseert. Het glas is daardoor bijna onzichtbaar en nauwelijks als zodanig herkenbaar in de fotolijst. De kleurweergave is daarom ook onder minder dan optimale lichtomstandigheden zeer authentiek. De coating van het museumglas maakt het ook mogelijk om verschillende UV-beschermingsniveaus tot 99% te bereiken. Het vrijwel onzichtbare museumglas combineert daarmee onvervalst beeldgenot met een permanente bescherming tegen schadelijke milieu-invloeden.

Opmerkingen uit de praktijk:

Hoewel het museumglas bijna onzichtbaar is en reflecties tot een minimum worden beperkt, zijn er nog steeds directe lichtbronnen op het glas zichtbaar. Een lamp die direct op het beeld schijnt, wordt op het glas gereflecteerd wanneer u uw blik erop richt, ook al is deze aanzienlijk verminderd. Zelfs het beste museumglas is slechts 99% en niet 100% verblindingsvrij. Op een direct zicht is er bijna geen reflectie te herkennen, op een lateraal zicht herkent men hoe klein de restreflecties ook zijn. Ook de UV-bescherming is niet 100%, maar vertraagt het bleken toch duidelijk. Daarom zijn de zalen in museumzalen meestal verduisterd en vrij van daglicht, ondanks het UV-glas. Maar wees u er zeker van: de optiek en de conservatiewinst van museumglas naar helder glas is nog steeds enorm!

Tip: Als uw primaire zorg UV-bescherming is, is gewoon acrylglas een goedkoop alternatief voor museumglas. Omdat acrylglas een inherente UV-bescherming heeft van ongeveer 90%, wat al in de bovenste regionen van het UV-museumglas zit.

In het verleden was museumglas wel prijsintensief en werd daarom alleen gebruikt voor het inlijsten van waardevolle kunst. Inmiddels zijn de productiekosten aanzienlijk gedaald en zijn de prijzen voor particuliere klanten betaalbaar geworden. Zo is museumglas, naast de conservatie bescherming, een aantrekkelijk alternatief geworden voor gewoon antireflecterend glas en wordt het in veel huishoudens steeds vaker gebruikt voor het inlijsten van kunstdrukken en foto's.

Voordelen Museumsglas

  • vrijwel onzichtbaar
  • krasbestendig
  • UV-bescherming
  • onvervalste kleurweergave

Nadelen Museumsglas

  • duur

Clarity von Aicham Larson-Juhl

Clarity staat synoniem voor hoogwaardig museumglas. De glazen van Aicham Larson-Juhl bieden de beste bescherming voor waardevolle kunstwerken tegen externe factoren zoals omgevingsinvloeden, zonnestraling, temperatuurschommelingen en veroudering. Tegelijkertijd verwaarlozen ze het esthetische aspect niet en bieden ze daarom uitgebreide, bevredigende en duurzame oplossingen voor een perfecte lijst.

Clarity by Larson Juhl is een krasbestendig, ongevoelig lijstglas dat ongewenste reflecties tot een absoluut minimum beperkt zonder de kleuren van het kunstwerk te vervormen. Dit maakt dit interferentie-optisch antireflecterend beeldglas duidelijk anders dan gewoon antireflecterend glas, met een geëtst en mat oppervlak dat alleen het invallende licht verstrooit en geen UV-bescherming biedt. Het glasoppervlak is gemakkelijk schoon te maken en u heeft geen speciale glasreinigers nodig.

Clarity UV 99 Floatglas

Das Clarity UV 99 glas is in wezen een eenvoudig floatglas, maar het heeft 99% UV-bescherming. Dit betekent dat 99% van de schadelijke zonnestralen uit de buurt van het glas worden gehouden en dat slechts 1% van de schadelijke zonnestralen het ingelijste kunstwerk binnendringt. Of het nu gaat om fotografie, schilderijen of grafiek, een conserveringsbewuste inlijsting voorkomt dat de kleuren van het kunstwerk vervagen of dat de beelddrager beschadigd raakt. De zonnestralen maken het papier broos en kleuren geel door de chemische samenstelling te veranderen en de banden tussen de materialen te verbreken.

Kenmerken Clarity UV 99 Floatglas

  • 99% UV-bescherming
  • voorkomt het verbleken van kunstwerken
  • eenvoudige reiniging
  • exacte kleurweergave
  • geen "sinaasappelschilhuid" oppervlaktevervorming
  • neutrale kleur in reflectie vanuit alle kijkhoeken
  • voldoet aan de ISO 18902 conserveringsnorm
  • voldoet aan ISO 18916 Photographic Activity Test (PAT)
  • voldoet aan de conserveringsnormen van FATG en PPFA

Clarity UV 99 Museumsglas (anti-reflecterend)

Maar de bescherming van het beeld is slechts één aspect als het gaat om het bepalen van de optimale presentatie. Het bekijken van een kunstwerk kan aanzienlijk worden belemmerd door reflecties. Veel mensen hebben zeker gemerkt dat zelfs in musea en galeries, afhankelijk van de verlichting, delen van het beeld niet zichtbaar waren op het glas door te veel reflectie. U wilt ten slotte niet uwzelf in het glas zien, maar het beeld erachter. In combinatie met de hoge UV-bescherming biedt het Clarity AR 99 glas ook een maximale vermindering van reflecties. De antireflecterende coating voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen, waardoor het glas praktisch onzichtbaar is.

Kenmerken Clarity UV 99 Museumsglas

  • 99% UV-bescherming
  • antireflecterend glas met optische interferentie in museumkwaliteit
  • voorkomt het verbleken van kunstwerken
  • eenvoudige reiniging
  • exacte kleurweergave
  • geen "sinaasappelschilhuid" oppervlaktevervorming
  • neutrale kleur in reflectie vanuit alle kijkhoeken
  • voldoet aan de ISO 18902 conserveringsnorm
  • voldoet aan ISO 18916 Photographic Activity Test (PAT)
  • voldoet aan de conserveringsnormen van FATG en PPFA

Clarity UV 70 (anti-reflecterend)

Optioneel biedt het Clarity AR 70 glas ook een uitstekende conserveringsoplossing voor het inlijsten van waardevolle beelden. Het antireflecterende glas heeft een UV-bescherming van 70% en een lichtreflectie van minder dan 1%. Zo voorkomt het de vorming van vervelende reflecties. Het glas heeft een gladde oppervlakte waardoor ook een kleurecht en onbelemmerd zicht op het kunstwerk mogelijk is. Groene tinten of andere optische vervormingen worden geëlimineerd. Een ander groot voordeel is dat het glas bijzonder krasbestendig is - in tegenstelling tot conventioneel glas met antireflecterende coatings.

Kenmerken Clarity UV 70

  • geen reflectie
  • hoge duurzaamheid en lange levensduur van de coating
  • neutrale kleur in reflectie vanuit alle kijkhoeken
  • eenvoudige reiniging

Bij AllesLijsten.nl kunt u lijsten van de traditionele fabrikant Aicham Larson-Juhl ontdekken en samen met het Clarity-fotoglas bestellen.
» naar de lijsten van Larson-Juhl

Terug naar boven

Kunstglas en acrylglas

Plexiglas®, acrylglas of kunstglas zijn verschillende termen voor kunststofglas. De eigenschappen en voordelen van kunststofglas worden vaak onderschat, omdat het soms een inferieure reputatie heeft. Het tegenovergestelde is echter niet alleen het geval omdat acrylglas meestal nog aanzienlijk duurder is dan normaal en antireflecterend glas.

Een doorslaggevend voordeel van synthetisch glas is dat het onbreekbaar is. Als de lijst van de muur valt, als kinderen een bal op de lijst schieten of als u terughoudend bent om een gevoelig en soms scherpkantig ruitje te hanteren wanneer u regelmatig van beelden en foto's wisselt, vooral in grote formaten: In deze gevallen zult u blij zijn als de lijst een acryl scherm heeft. Vooral bij glasbreuk wordt het beeld vaak beschadigd door de scherven. Maar ook bij het versturen van lijsten wordt onnodige transportschade vermeden dankzij synthetisch glas, omdat het risico op glasbreuk bij toenemende grootte aanzienlijk toeneemt. Daarom worden grote lijsten vaak alleen aangeboden in online shops met breukvast kunststof glas.

Trouwens: Omdat acrylglas vrij gevoelig is voor krassen, wordt in de fabriek een dunne beschermfolie aangebracht, die ook aanwezig is wanneer de ruit op maat wordt gesneden. Dus als u een beeld of fotolijst met kunststof glas bestelt, moet u deze beschermfolie meestal eerst aan beide zijden van de ruit verwijderen. Mogelijke krassen en strepen zijn meestal alleen op deze soms slecht herkenbare beschermfolie en dringen zelden door op de acrylglasplaat door.

Het aanzienlijk lagere gewicht van kunststof glas in vergelijking met echt glas is een ander voordeel, vooral bij grote beeld of lijsten. Bijvoorbeeld, in DIN A0 formaat, weegt de ruit alleen al ca. 5 kg. Grote lijsten met echt glas zijn daardoor onhandig en vrij zwaar. Daarom moeten ze bijzonder stevig aan de muur worden bevestigd, zodat de lijst niet per ongeluk naar beneden valt en in het ergste geval iemand gewond raakt. Daarom vertrouwen vooral openbare instellingen en kinderdagverblijven op licht en breukvast kunstglas.

Een ander voordeel van acrylglas is de vrij hoge UV-bescherming van ongeveer 90%, die elk synthetisch glas biedt. Dit beschermt het beeld tegen vervagen, zelfs bij direct zonlicht.

Maar er zijn twee nadelen aan synthetisch glas: Vergeleken met het vrij ongevoelige echte glas is synthetisch glas vrij krasgevoelig. Let u daarom bij het schoonmaken op een zachte doek en onschadelijke reinigingsmiddelen. Bovendien is kunstglas elektrostatisch geladen en trekt het stof en fijne deeltjes aan. Voor houtskooltekeningen of pasteltekeningen en potloodschetsen mag geen acrylglas worden gebruikt, omdat het door de antistatische lading pigmentdeeltjes van de afbeelding naar het beeldglas kan trekken.

Kunstglas is ook verkrijgbaar als antireflecterend glas. Mira kunstglas heeft ook een matte en reflecterende kant. Zo kan het optioneel ook als antireflecterend glas worden gebruikt als de matte zijde naar boven wordt gedraaid.

Voordelen kunstglas

  • onbreekbaar
  • gering gewicht
  • goede UV-bescherming
  • geschikt voor grote formaten
  • geen schade aan het beeld mogelijk door glasbreuk

Nadelen kunstglas

  • krasgevoelig
  • duurder dan echt glas
  • antistatisch

Terug naar boven

ESG en VSG-glas

ESG is de afkorting voor gehard veiligheidsglas en is vooral bekend voor autoruiten maar ook voor glas- en douchedeuren. Dit glas is zeer resistent, schok- en stootvast. Bij glasbreuk breekt ESG uiteen in kleine glasscherven die letselremmend werken. Het nadeel is het hoge gewicht, omdat ESG door de meerlaagse constructie 4 mm dik is en dus twee keer zo dik en zwaar als gewoon glas. Door de stevigere constructie en het zware gewicht is ESG te zwaar en te dik voor veel fotolijsten. Bovendien is het moeilijk te verwerken en wordt het daarom zelden gebruikt voor beeld of fotolijsten.

VSG is gelaagd veiligheidsglas. In tegenstelling tot ESG breekt het glas bij beschadiging niet in kleine brokstukken, maar blijft het in zijn geheel intact, ook al is het beschadigd. De in het glas verwerkte folie voorkomt dat het glas uit elkaar valt in individuele stukken. De Mirogard Protect van Schott heeft in musea naam gemaakt als gelaagd veiligheidsglas. Zelfs in geval van vandalisme is het beeld beschermd en kan het niet beschadigd worden door fragmenten.

ESG en VSG worden voornamelijk gebruikt in openbare ruimten, waar beschadigde ruiten en hun scherven geen gevaar mogen vormen voor mensen of kunstwerken.

Terug naar boven

Glas voor brandbeveiliging

B1 lijsten Apha

Ook beeld of fotolijstglas is een niet te onderschatten onderwerp in de preventieve brandbeveiliging. Vooral openbare instellingen worden steeds vaker aangespoord om brandwerende fotolijsten van bouwmateriaalklasse B1 en in vluchtwegen zelfs van bouwmateriaalklasse A1 aan te schaffen. Hier kunnen ook diverse gecertificeerde brandbeveiligingsframes worden gekocht, maar alleen met breekbaar echt glas of met dure en zware ESG. Het echte glas is van minerale oorsprong en gelijkaardig aan het aluminium lijstje inherent vuurvast. Onbreekbaar en licht acrylglas daarentegen, dat vaak nodig is voor openbare voorzieningen, is van nature brandbaar als plastic glas of ontwikkelt een sterke giftige rook en kan daarom niet worden gecertificeerd.

Publieke instellingen worden dus met een dilemma geconfronteert: De edities vereisen vaak brandwerende lijsten en breukvast glas, wat bij de meeste modellen niet het geval is. Omdat ESG geen standaard glas is en bovendien zeer zwaar, dik en duur is, wordt het slechts voor enkele brandwerende frames aangeboden.

Terug naar boven

Tips voor schoonmaken

Een conventionele glasreiniger of gewoon water wordt aanbevolen voor normaal en antireflecterend glas ook wel ESG en VSG. In principe kun je hier niet veel verkeerd doen, dit glas is vergelijkbaar met raamglas.

Het museumsglas is voorzien van een coating waarop de resten van de reiniger gemakkelijker te herkennen zijn. Hier moet u alleen de ruit schoonmaken met helder water, indien nodig met een klein schotje spiritus.

Kunstglas idaarentegen is vrij sensitief en u mag geen middelen gebruiken die alcohol of oplosmiddelen of schurende reinigingsmiddelen bevatten. Helder water en een droge of licht bevochtigde katoenen of microvezeldoek zijn geschikt, of beter nog een speciale acrylglasreiniger in combinatie met antistatische doeken.

Terug naar boven

Verder van deze thema